Przez trzy dni najbardziej wpływowe kobiety polityki, firm i organizacji pozarządowych uczestniczyły w Warszawie w Światowym Szczycie Kobiet. Wśród liderek biznesu znalazła się m.in. Wioletta Rosołowska, prezes zarządu L’Oréal Polska, partnera wydarzenia. Jako reprezentantka Polski podzieliła się swoimi długoletnimi doświadczeniami podczas debaty na temat kobiet w zarządach światowych firm, gdzie podkreślała znaczenie różnorodności dla rozwoju biznesu.
W trakcie Światowego Szczytu Kobiet 2016, organizatorzy wręczyli Global Women Leadership Award. Jest to coroczna międzynarodowa nagroda, wyróżniająca kobiety z całego świata, które w sposób szczególny angażują się w promowanie równości płci oraz wyrównywanie szans kobiet w różnych obszarach życia. Jedną z kobiet nagrodzonych była Irina Bokova – Dyrektor Generalna UNESCO. Wyróżnienie otrzymała w uznaniu wieloletnie działania zmierzające do promowania edukacji kobiet i dziewcząt na całym świecie. Otrzymując nagrodę Irina Bokova wyraziła poparcie dla takich inicjatyw jak program L’Oréal-UNESCO For Women in Science. „Widzę na Sali przedstawicieli L’Oréal Polska, z którymi od wielu lat wspólnie wspieramy kobiety-naukowców. To niezwykle ważne, abyśmy współpracowali z instytucjami naukowymi, publicznym sektorem i prywatnymi firmami, aby zwiększać szanse kobiet w dostępie do edukacji.”
Wioletta Rosołowska, Prezes L’Oréal Polska, wzięła udział w panelu „Kobiety w zarządach: Jak zaangażowanie kobiet wpływa na rozwój firmy?”. W debacie udział wzięły także: Sakie Fukushima, Board Director Mitsubishi Corp, Bridgestone Corp, Ajinomoto Corp z Japonii, Ana Maria Llopis, Board Director, Societe Generale and Chain, Dia z Hiszpanii i Rana Salhab, Board Director, Deloitte Middle East ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Debata dotyczyła sytuacji kobiet na rynku pracy, możliwości i cech kobiet, które są przydatne w zarządzaniu firmą, znaczenia różnorodności w prowadzeniu biznesu, a także wyzwań, jakie stoją przed kobietami zarządzającymi międzynarodowymi korporacjami. Uczestniczki panelu zwróciły uwagę, że kobiety mają wrodzoną empatię, intuicję, umiejętności planowania działań, dlatego są predysponowane do zajmowania stanowisk zarządczych.
Wioletta Rosołowska podkreślała podczas debaty znaczenie różnorodności dla rozwoju firmy. „W dzisiejszych czasach, sukces w biznesie nie jest możliwy bez wspierania różnorodności. Z punktu widzenia Prezesa Zarządu, niezwykle ważne jest dla mnie to, że moje rozumienie różnorodności jest bardzo bliskie pojmowaniu tego zagadnienia przez L’Oréal. W moim przekonaniu różnorodność to nie tylko płeć. To mozaika wielu różnic i podobieństw pomiędzy ludźmi. A płeć jest tylko częścią tej mozaiki. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni pochodzą z różnych środowisk, są wychowani w różnych kulturach i to właśnie sprawia, że różnorodność zespołów wpływa na sukces biznesowy firmy”.
Ana Maria Lliosa zaznaczyła, że „kobiety powinny uwierzyć w siebie i nie porównywać się z nikim. Każda z nas ma wrodzony talent, który powinna rozwijać. Firma nie zatrudni nas na stanowisku zarządczym tylko dlatego, że jesteśmy kobietami. Zostaniemy zatrudnione dlatego, że jesteśmy najlepsze w tym co robimy, a powierzone nam zadanie wykonamy z należytą wiedzą i umiejętnościami”.
Rana Salhab opowiedziała o możliwościach rozwoju zawodowego kobiet w krajach arabskich. „Kobiety mają dwie możliwości kariery zawodowej, albo ścieżka naukowa, albo medycyna. Dlatego na uniwersytetach i uczelniach wyższych jest więcej kobiet niż mężczyzn. Natomiast droga do pozostania członkiem zarządu nie jest prosta, a planowanie własnej kariery powinnyśmy planować, patrząc daleko w przyszłość, a nie skupiać się jedynie na obecnie prowadzonej działalności zawodowej. Rozwój kariery to podejmowanie odpowiednich decyzji”.
Sakie Fukushima podkreśliła, że „na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba kobiet w zarządach firm w Japonii zdecydowanie wzrosła. W 2004 roku reprezentacja kobiet stanowiła jedynie 0,7%, jednak w 2014 podniosła się do 5,2%. To dobra prognoza na przyszłość”.