Tematem przewodnim XVI Kongresu Kobiet była rola kobiet w kształtowaniu przyszłości.
Kongres Kobiet – panel dyskusyjny
W wydarzeniu uczestniczyła Przewodnicząca Jury Programu L’Oréal-UNESCO Dla Kobiet i Nauki, prof. dr hab. Ewa Łojkowska, która wzięła także udział w panelu dyskusyjnym „Liderki nauki i nowych technologii”.
Podczas dyskusji głos zabrały również:
- prof. dr hab. inż. Monika Kaczmarek, współautorka raportu Narodowego Centrum Nauki „Funkcjonowanie kobiet i mężczyzn w nauce”,
- Adrianna Klimczak, Prezeska Fundacji IT Girls,
- dr inż. Anna Romańska, która jako pierwsza kobieta skończyła kierunek automatyka i robotyka na AGH,
- dr Bianka Siwińska, naukowczyni, aktywistka i inicjatorka akcji „Dziewczyny na Politechniki!” oraz „Women in Tech”,
- dr Patrycja Sosnowska-Buxton, która jest liderką w kierowaniu inicjatywami DEI (Diversity, equity, and inclusion).
Rozmowę moderowała dziennikarka Natalia Waloch.
Zagadnienia poruszane podczas debaty
Uczestniczki debaty poruszyły kluczowe zagadnienia dotyczące obecności kobiet w nauce oraz wyzwań, z jakimi mierzą się naukowczynie. Wśród omawianych tematów znalazły się kwestie zwiększenia różnorodności zespołów badawczych, potrzeba wsparcia dla kobiet rozwijających swoje kariery naukowe oraz konieczność podejmowania inicjatyw, mogących przyczynić się do większej reprezentacji kobiet na wyższych poziomach stanowisk akademickich.
Prof. dr hab. Ewa Łojkowska zwróciła uwagę na istotę wprowadzenia na uczelniach programów równości płci, zgodnie z wymogami Komisji Europejskiej, które mogą znacząco podnieść świadomość na temat barier spotykanych przez badaczki i konieczności ich eliminacji.
Postęp w kwestii równouprawnienia można zauważyć już na przykładzie uczelni w Gdańsku. Wprowadzenie „Planu równości płci” doprowadziło do wzrostu liczby kobiet na stanowiskach decyzyjnych, co widoczne jest w liczbie prorektorek na głównych uczelniach gdańskich. To wyraźny dowód na pozytywny wpływ tych działań na struktury władzy akademickiej. Należy jednak wspomnieć, że każda uczelnia wprowadza plany równości płci w sposób dostosowany do swoich potrzeb, co jest istotne dla ich skuteczności. Ważne jest zaangażowanie decydentów i budowanie świadomości, aby te plany miały realny wpływ na strukturę i funkcjonowanie uczelni.
Kolejnym ciekawym wnioskiem wynikającym z dyskusji było dostrzeżenie znaczenia kwestii równouprawnienia w konkursach organizowanych dla środowisk naukowych oraz prowadzonych badaniach.
Kwestią, na którą zwracamy uwagę w planie równości płci, jest włączanie osób obu płci do badań. Na Uniwersytecie Gdańskim od dwóch lat organizowany jest konkurs na prace magisterskie, doktorskie, który włącza właśnie kwestię płci do badań. To naprawdę są bardzo ciekawe badania, coraz więcej mamy wniosków o nagrody i ta nagroda jest skierowana do panów i do pań
– mówiła prof. dr hab. Ewa Łojkowska.
Takie działania mogą zasygnalizować, że równość płci nie jest tylko aspektem organizacyjnym, ale także promującym różnorodne podejścia badawcze. A to z kolei może prowadzić do bardziej innowacyjnych i zróżnicowanych wyników, bazując na różnorodnych doświadczeniach i punktach widzenia.
Panelistki zauważyły również, że koniecznie jest większe wyróżnianie dorobku kobiet-badaczek. Docenienie ich wkładu w naukę pozwoli nie tylko na wprowadzenie równowagi do naukowego dyskursu, ale również na zachęcanie młodszych pokoleń kobiet do wybierania naukowych ścieżek kariery, jeśli dziewczęta dostrzegą w nich realne możliwości rozwoju oraz uznania.